Padahal aku boleh tolong!


'Salam fify. Aku nk mintak tolong ni'

'Wsalam. Haa apanya? Cpt sikit aku busy ni'
Malas nk layan. Masa ni aku tgh dok layan whatsapp customer yg berduyun duyun. 

'Weh aku nk pinjam duit sikit doh. Urgent ni. Nk amik akak aku dkt Melaka dia nk balik naik kereta sbb barang banyak'

Read tapi aku tak reply sbb aku rasa alaa mesti dia tipu aku ni. Aku reply whatsapp customer smp habis dulu

'Tipu kan? Malas ah nk layan kau'

'YaAllah tipu apa pulak ni. Aku mmg bebetul nk pinjam duit kau ni. Boleh tak fify?'

'Berapa kau nk pakai?'

'Aku nk rm50 je tapi aku tak paksa fy sbb kau pun tgh berbisnes kan'

'Hm kalau nak skrg mmg serious aku tak dpt tolong sorry sgt tapi kalau esok lusa baru duit bisnes masuk baru boleh'

Padahal aku punya duit lebih dari mampu utk bagi dia pinjam. Saja malas nk bagi sbb aku rasa dia tipu. 

'Ok takpe. Aku faham fify'

'Kau nk duit tu bila?'
Saja tanya konon nk tunjuk concern.

Sementara tunggu dia reply aku whatsapp kawan aku. Curious. Walaupun kiteorg baik tapi bab duit ni mesti kau nk mintak dgn kawan yg kau lebih rapat. Yaa you know what i mean. 

'Dia ada nk pinjam duit dgn kau jugak ke?'

'Ada fy tapi aku tak dpt nk tolong dia. Aku sendiri takde duit. Family dia tgh susah skrg ni' 

'Yeke? Asal dia mintak dkt kita weh? Kengkawan dia yg lain mana?'

'Dia mintak dah dkt yg lain tapi majoriti maybe tak dpt nk tolong dia. Sekelip mata je tuhan tarik kemewahan dia. Kita kawan dia kene bagi semangat dkt dia. Ayah dia msk hosp dia pulak dah dismiss hm sian dia'

Terkesan.

Ya Allah how selfish i am! 

Kenapa kau boleh spent beratus utk benda tak berfaedah but not your friend who desperately in need?

Padahal kau boleh tolong dia!

Kenapa kau ckp tak boleh pada kawan yg selalu tolong kau masa study? 

Padahal kau boleh tolong dia!

Kenapa kau ckp tak pada kawan yg susah payah buat prank masa birthday kau utk bagi kau happy masa haritu?

Padahal kau boleh tolong dia!

Aku bukak balik whatsapp dia and the rest are history.