Taubat.


'Yaya (nama main pakai taruk suka hati aku lah), cane kalau kita buat solat taubat tapi lepastu kita buat lagi?' dengan muka blur aku tanya roomate aku.

'Taubat lagi. Thats why pintu taubat sentiasa Allah bukak' dan dengan tenang dia jawab sambil tangan lincah lipat kain.

'Tapi, macam sia sia jelah taubat lepastu buat balik salah tu, macam munafik je' aku bidas.

'Allah bagi kita peluang untuk taubat sebab Dia tau kita akan buat dosa lagi hari esok ataupun lepas dari solat taubat tu. So, Dia sentiasa maafkan'

'Tapi still lah sia sia je' respon aku suruh dia explain lagi.

'Dia macam kita basuh baju, kotor tu kita amik masa nak basuh. Kenkadang bukan boleh basuh dengan satu cucian je tapi kene berkali kali, so sama macam buat jahat, taubat, buat jahat, taubat, makin lama makin kita akan rasa pudar sifat jahat tu. Lebih baik kita buat taubat berkali kali daripada sekali seumur hidup. Sebab kita taktau bila kita mati' explanation yang makin jelas dan masuk akal.

'Patutlah dalam buku ni dia cakap, Rasulullah buat taubat 100kali sehari, tu Rasulullah kot. Bukan ke dia maksum?!' rujuk aku pada buku di tangan.

'Yelah. Maksudnya, Rasulullah buat tu dengan harapan umat dia akan buat satu kali sehari atau lebih. Kalau dia buat sikit mestilah umat dia buat lagi kurang dari tu, thats why dia buat banyak' sambil senyum Yaya berkata.

SubhanaAllah. 

...