Melayu, aku malu.


Kadang kadang aku benci jadi Melayu. Sungguh aku katakan, apa yang perlu di bangga kan? Apa dikalangan Melayu paling kaya di Malaysia? Apa di antara Melayu juga yang paling pandai? Melayu hanya tahu menjelak, mencerca, mencemuh sesama mereka. Google sahaja apa perbuatan terkutuk, pasti datang nya dari Melayu.

Malu.

Jadi, apa yang tinggal untuk di bangga kan? Agama? heh. Budi bahasa? Apatah lagi. 

Malu.

Kau kata kaum Cina dan India tidak bersyukur di terima di Malaysia, Tapi kau yang seharusnya bersujud syukur, jika tidak dahulu Tunku Abdul Rahman mewasiatkan Menteri harus Melayu. Sekiranya tidak? Sudah kau bayangkan rakyat Melayu bergelempangan di jalanan di hina bagai anjing oleh kaum lain?

Malu.

Lihat saja Singapura. Negara sekecil semut api. Tapi pesat membangun. Siapa yang memimpin? Bahasa pengantara apa yang di gunakan? Bagaimana ekonomi negara? Sudah lupa asalnya negara itu berkembang dengan rakyat Melayu?

Malu.
Fuh.

Terbentang sudah Melayu tidak punya apa apa yang perlu di banggakan. Tapi kenapa masih bodoh!!! Bodoh buat rusuhan baju merah baju kuning pemimpin macam haram jadah semuanya tu?!

Malaysia tenat. 
Sudah lah, 
Sudah lah jadi buta 
Sudah cukup sudah
Sudah lah jadi bangang.

...











P/S : Tbh, entri ini sangat random. Aku bukan jenis manusia yang ambil kesah tentang hal politik mahupun apa apa hal negara tapi ini ruangan aku memuntahkan rasa hati aku.